ELESEN adalah perkhidmatan atas talian yang membolehkan anda membuat permohonan baru, pembaharuan, rayuan, pindaan, pembatalan serta menyemak status permohonan.
Sistem ELESEN sekarang dilengkapi dengan pembayaran atas talian. Lebih Senang, Lebih Cepat, Lebih Tepat
Perkhidmatan Digital Jabatan Kawalan Bangunan ini adalah platform perkhidmatan secara atas talian kepada pengguna awam. Antara Perkhidmatan Digital yang disediakan adalah Permohonan Surat Sokongan bagi Rayuan Lesen Premis, Permohonan Permit Kerja Lebih Masa dan Permohonan Pembaharuan Permit Sementara Struktur Telekomunikasi di atas tanah/bangunan.
DBKL menawarkan dan menggalakan perkhidmatan online.
Informasi permohonan setiap jenis lesen boleh didapati di sini.
Anda boleh daftar Janji Temu Online di sini untuk jenis pengurusan yang disediakan.
Manual Sistem lengkap boleh didapati di sini untuk memudahkan pengguna awam akses ke Sistem ELESEN.
Soalan-soalan Mengenai Permohonan Lesen.
Program yang ditawarkan oleh Jabatan Pelesenan Dan Pembangunan Perniagaan.
Sertai program e-Penyertaan untuk memberikan maklum balas dan pandangan umum bagi meningkatkan mutu produk dan perkhidmatan.
DBKL berusaha menuju ke permohonan online sepenuhnya
Sepanjang Tahun 2024
Pemberitahuan terkini Jabatan Pelesenan Dan Pembangunan Perniagaan
ORACLE SYNERGY SDN BHD Pelantikan Tetuan ORACLE SYNERGY SDN BHD oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur s...
Berkuatkuasa 1 ogos 2022, DBKL akan mengenakan caj fi perkhidmatan pembersihan bagi semua pasar mala...
Mulai 1 FEBRUARI 2020, 1. Pelesen adalah diwajibkan hadir sendiri untuk memperbaharui lesen da...
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) telah membuat penjenamaan semula nama "Pemberi Pi...
Adalah dimaklumkan bahawa, YB Menteri Kewangan mengikut peruntukan di bawah Seksyen 12(1)b Akta Duti...
SURAT KEBENARAN PELEPASAN KEPADA PENIAGA BAGI AKTIVITI PENJAJAAN SEMASA PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN ...